Fitnessfarmors funderingar

MILKED (= mjölkat) är en dokumentär som publicerades i slutet av mars. En ung aktivist gör en djupdykning i kassakoindustrin som har mjölkats torr. Han avslöjar sanningen om hur landets mångmiljarddollar mejeriindustri – en källa till nationell stolthet för nyzeeländare – nu är "nationens största hot". Från ett land utan kor till att bli Nya Zeelands nationella stolthet berättar filmen om branschens uppgång och pågående mörkläggning av dess miljömässiga, etiska och hälsomässiga effekter. 

En trailer på 2 min.

MILKED // Official trailer - YouTube

Hela filmen ca 1 t 30 min. kan ses gratis på youtube:

MILKED - White Lies In Dairy Land [OFFICIAL DOCUMENTARY] - YouTube

 

96 % av mjölkproduktionen går till export, mindre än 2 % av det i flytande form, det mesta av exporten är mjölk- och proteinpulver för matindustrin.

 

I slutet av denna dokumentär berättar de om något som var helt nytt för mig, nämligen komjölk utan kor. Alltså inte växtmjölk som mandel- eller havremjölk utan mjölk som ska då både kännas och smaka som riktig mjölk och som kan användas till bland annat osttillverkning.

 

Mjölken tillverkas på liknande sätt som när man brygger öl. Vanlig jäst görs om så att jästcellerna i stället för att producera alkohol gör mjölkproteiner, en av de viktigaste beståndsdelarna i mjölk. Fördelen är att mikrober producerar mjölkproteiner mycket effektivare än vad en ko gör - utan att man först behöver föda upp en kalv till en nedsmutsande ko och att mata den med foder man producerat.

 

Det spås att kofri mjölkproduktion kommer att ta över runt 2030 eftersom det är mycket mer ekonomiskt och det kan göras var som helst i världen där också befolkningen finns. De gröna ängarna kan då användas till att producera extremt dyr riktig mjölk för finsmakare. För matindustrin som behöver mjölkpulver kvittar det om det tillverkas av mjölk från gräsätande kor eller inte, bara två saker är avgörande: att produkten är av tillräckligt god kvalitet och priset.

 

Det finns numera många företag som har börjat tillverka kofri mjölk runtom i världen. Ett företag som har kommit med tidningen TIME:s lista av de 100 mest inflytelserika företag år 2022 hade roligt namn 2014 då det bildades på Irland - Muufri. År 2016 bytte de namnet till Perfect Day för att mejeriforskare hade upptäckt att kor producerade mest mjölk när de lyssnade på låten "Perfect Day" av Lou Reed.

 

Efter att 2019 ha fått godkännande från myndigheterna för ett nytt djurfritt mjölkprotein utvecklade Perfect Day sin första produkt: glass. Sen dess samarbetar de med många detaljhandelsvarumärken och livsmedelsleverantörer som tillverkar allt från färskost och glass till kakmixar och proteinpulver. En av deras samarbetspartner som jag såg på deras hemsida är Nick’s som marknadsför Ice Cream in Swedish-style i USA. Det visade sig att det är ett svenskt företag. Tyvärr kan jag inte se att deras veganglassar som säljs i Sverige skulle vara gjorda på samma sätt. Hoppas att det kommer framöver. Mmm.