Fitnessfarmors funderingar

Fler och fler människor väljer att inte äta animaliska produkter för att det skadar vår planet. Djuruppfödning är den främsta orsaken till avskogning och växthusgaser. Om vi vill att vår planet ska överleva måste vi ändra hur vår mat tillverkas. Perfect Day och Beyond Meat är exempel på företag som har tagit fasta på det. Med dem konkurrerar företaget NotCo som saluför liknande produkter. År 2021 tillkännagavs NotCo utmärkelse nr 41 bland Fast Companys "Världens mest innovativa företag" och nr 1 bland ”Mest innovativa latinamerikanska företag”.

 

NotCo är ursprungligen ett chilenskst företag, numera delägt av fler aktörer bl a Jeff Bezos. NotCo är Latinamerikas snabbast växande livsmedelsföretag. Företaget skapades med tanke på att använda artificiell intelligens. Dess algoritm, Giuseppe, vars första version skapades av Karim Pichara, patenterades 2021. Patenten beviljades baserat på Giuseppes nya förmåga att upptäcka växtbaserade essenser och omvandla dem till en älskad, önskad doft. Snart skulle Giuseppe kunna konstruera smaker som väcker känslor som att bli kär för första gången eller lukten av barndom.

 

För att hitta rätt recept söker Giuseppe - ”kocken med artificiell intelligens” - i en databas med växter för att identifiera vilka livsmedel som behöver kombineras och i vilka proportioner för att producera önskad smak och konsistens av maten som ersätts.

 

Ett team på mer än 20 livsmedelsforskare och kockar testar mer än 100 recept varje månad och ger sin feedback till Giuseppe så att den kan lära sig och bli smartare eftersom. Tack vare maskininlärning blir Giuseppe intelligentare för varje gång och utvecklar produkter snabbare, effektivare och mer exakt än tidigare gånger. Den utvecklade Notmayo på 18 månader, Notmilk på 10, Noticecream på 5, Notmeat på 4, Notburger på 3 och Notchicken på 2 månader.

 

Vetenskapen om hur lukter är kopplade till känslor, minne och humör är väl dokumenterad. Lukter bearbetas av regioner i hjärnan som är kopplade till känslor och minne, inklusive amygdala och hippocampus. Giuseppe är nu den enda tekniken med förmågan att skapa dessa positiva associationer genom växtbaserad mat och dryck. Genom att förstå smak på molekylär nivå och tolka den känsla som våra hjärnor associerar med den, kan NotCo återskapa dessa upplevelser genom smak och arom med enbart växtbaserade ingredienser.

 

"Smaken kommer alltid i första hand, men det vi känner när vi luktar på vår mat är en kraftfull nyans", säger Karim Pichara, medgrundare och CTO på NotCo. "Dofter och aromer är en avgörande del av att motivera fler människor att anta växtbaserade alternativ på lång sikt. Dessa nya patent stärker upplevelsen ytterligare genom att skapa växtbaserade produkter som smakar, fungerar och luktar precis som deras djurbaserade motsvarigheter. Genom att matcha de nostalgiska dofterna som människor associerar med vissa minnen och känslor öppnar vi en ny väg för dem att göra övergången till växtbaserad.” Som det första företaget som utnyttjar AI för att utforska återskapandet av aromer i vår mat, accelererar NotCo återigen produktutvecklingen med mer noggrannhet än någonsin tidigare.

 

Artificiell intelligens i all ära men mat som hittas på med hjälp av det betyder inte att det är optimalt för hälsan. Hälsosammare än kött- och mjölkprodukter visserligen och bättre för planeten. Även bra i övergången från djurbaserad till växtbaserad mat. Men om maten ska likna så precis de maträtter som folk är vana vid återstår den heliga eller djävulska tre-enigheten: sos = salt olja socker. Uppgiften jag skulle vilja ge åt Giuseppe är att minimera salt olja och socker och få maten att smaka lika gott i alla fall. Den du! Gnugga dina artificiella geniknölar, Giuseppe!